๐ญ๐ผ๐๐ฒ๐ฒ๐น ๐บ๐ฒ๐ป๐๐ฒ๐ป, ๐๐ผ๐๐ฒ๐ฒ๐น ๐๐ฒ๐ป๐๐ฒ๐ป
๐๐ฏ๐ฆ ๐ด๐ช๐ป๐ฆ ๐ง๐ช๐ต๐ด ๐ข๐ญ๐ญย werkt niet; niets nieuws natuurlijk. Toch houden we ons daar niet altijd aan. Laat jij hierdoor niet juist veel potentiรซle klanten liggen?ย
Hou jij jezelf vast aan 1 stem wat betreft jouw doelgroep aanspreken? De stem waarmee jij zelf graag wordt aangesproken? Logisch, maar geen mens is hetzelfde. Zoveel verschillen in smaakjes, uitdagingen, behoeftes en zoekgedrag.ย
๐ผ๏ธ ๐๐๐๐ ๐ฆ๐ข๐ฃ ๐ฆ๐๐๐ซ ๐ฉ๐ฅ๐๐๐ญ๐ฃ๐๐ฌ
Onlangs sprak ik Juliet (dame links op de foto), ondernemende interieurarchitect, over haar uitdagingen. Hoe zij daarmee omgaat en klantprojecten aanvliegt. Een compleet eigenzinnige werkwijze die volledig strookt met haar mindset.ย
โ๐๐ฌ ๐ฎ๐ฐ๐ฆ๐ต ๐ฆ๐ณ ๐จ๐ฆ๐ธ๐ฐ๐ฐ๐ฏ ๐ฆ๐ฆ๐ณ๐ด๐ต ๐ฉ๐ฆ๐ญ๐ฆ๐ฎ๐ข๐ข๐ญ ๐ช๐ฏ๐ฅ๐ถ๐ช๐ฌ๐ฆ๐ฏ ๐ฆ๐ฏ ๐ฎ๐ฆ๐ฆ ๐ข๐ข๐ฏ ๐ฅ๐ฆ ๐ด๐ญ๐ข๐จ ๐จ๐ข๐ข๐ฏ. ๐๐ญ๐ด ๐ช๐ฌ ๐ฆ๐ฆ๐ฏ๐ฎ๐ข๐ข๐ญ ๐ข๐ญ ๐ฎ๐ช๐ซ๐ฏ ๐ฃ๐ฐ๐ถ๐ธ๐ด๐ต๐ฆ๐ฏ๐ฆ๐ฏ ๐ฉ๐ฆ๐ฃ ๐ฆ๐ฏ ๐ฆ๐ณ๐ฎ๐ฆ๐ฆ ๐ฌ๐ข๐ฏ ๐ด๐ฑ๐ฆ๐ญ๐ฆ๐ฏ, ๐จ๐ข ๐ช๐ฌ ๐ข๐ญ๐ด ๐ฆ๐ฆ๐ฏ ๐ด๐ฑ๐ฆ๐ฆ๐ณ. ๐๐ข๐ฏ ๐ป๐ช๐ฆ ๐ช๐ฌ ๐ฅ๐ถ๐ช๐ฅ๐ฆ๐ญ๐ช๐ซ๐ฌ ๐ท๐ฐ๐ฐ๐ณ ๐ฎ๐ฆ ๐ธ๐ข๐ต ๐ฉ๐ฆ๐ต ๐ฏ๐ถ ๐ช๐ด. ๐๐ข๐ต ๐ฉ๐ฆ๐ต ๐ฌ๐ข๐ฏ ๐ธ๐ฐ๐ณ๐ฅ๐ฆ๐ฏ. ๐๐ช๐ซ ๐ฎ๐ช๐ซ ๐ฎ๐ฐ๐ฆ๐ต ๐ซ๐ฆ ๐ฏ๐ช๐ฆ๐ต ๐ข๐ข๐ฏ๐ฌ๐ฐ๐ฎ๐ฆ๐ฏ ๐ฎ๐ฆ๐ต ๐ฆ๐ฆ๐ฏ ๐ฉ๐ฆ๐ฆ๐ญ #๐ด๐ต๐ณ๐ข๐ต๐ฆ๐จ๐ช๐ด๐ค๐ฉ ๐ฑ๐ญ๐ข๐ฏ ๐ฐ๐ท๐ฆ๐ณ ๐ฎ๐ช๐ด๐ด๐ช๐ฆ ๐ฆ๐ฏ ๐ท๐ช๐ด๐ช๐ฆ. ๐๐ช๐ซ ๐ฏ๐ช๐ฆ๐ต ๐ท๐ณ๐ข๐จ๐ฆ๐ฏ ๐ฆ๐ฆ๐ฏ ๐ฉ๐ฆ๐ฆ๐ญ ๐ณ๐ข๐ฑ๐ฑ๐ฐ๐ณ๐ต ๐ต๐ฆ ๐จ๐ข๐ข๐ฏ ๐ญ๐ฆ๐ป๐ฆ๐ฏ ๐ฃ๐ช๐ซ ๐ฆ๐ฆ๐ฏ ๐ฐ๐ง๐ง๐ฆ๐ณ๐ต๐ฆ; ๐ช๐ฌ ๐ธ๐ช๐ญ ๐ฅ๐ช๐ฏ๐จ๐ฆ๐ฏ ๐ป๐ช๐ฆ๐ฏ, ๐ท๐ฐ๐ฆ๐ญ๐ฆ๐ฏ, ๐ฆ๐ณ๐ท๐ข๐ณ๐ฆ๐ฏ.โย
Je kan er overigens van uitgaan dat Juliet je jouw voorstel teruggeeft met flink wat aantekeningen op de vormgeving van een verkeerde uitlijning of een verschil in lettergroottes.
Daarnaast zie en spreek ik ook menig ondernemer die leeft bij het credoย ๐ด๐ฉ๐ฐ๐ฐ๐ต ๐ง๐ช๐ณ๐ด๐ต, ๐ข๐ช๐ฎ ๐ญ๐ข๐ต๐ฆ๐ณ . Vergelijkbaar met Julietโs aanpak. Gaan! Dan gaandeweg bijschaven en bijsturen. De praktijk geeft ons de beste feedback en van je fouten groei en leer je het meest.ย
๐๏ธ ๐๐ซ๐๐ฆ๐ฆ๐๐ญ๐ข๐๐ ๐ค๐จ๐ง๐ข๐ง๐ ๐๐งย
Ook voldoende #ondernemers beginnen juist graag bij het begin. Plannen helder op papier hebben. Wat is mijnย ๐ธ๐ฉ๐บ . Mijn product of dienst. Mijn plekje in het weiland (@Jos Burgers); waarvoor moet je juistย ๐ฏ๐ช๐ฆ๐ตย bij mij zijn? Van daaruit jouw specifieke Tone Of Voice en merk ontwikkelen en helder naar de markt communiceren. Dat zijn die mensen die zoโn offerte wel van A tot Z doorspitten. Jou haarfijn alle taalvauten daarin op een presenteerblaadje teruggeven.
๐ โโ๏ธ ๐๐ซ ๐ข๐ฌ ๐ ๐๐๐ง ๐ ๐จ๐๐ ๐จ๐ ๐๐จ๐ฎ๐ญ
Alleen goed om te realiseren dat ookย ๐ซ๐ฐ๐ถ๐ธย klanten zeer divers zijn. #Personaโs kunnen daarbij enorm helpen; duidelijk hebben wie jouw ideale doelgroep is. Wat zijn hun levensovertuigingen? Wat vinden zij belangrijk? Wat zijn hun uitdagingen? Wat vinden zij relevant in hun leven? Kom je er niet helemaal uit? Stuur me gerust een PB om samen te sparren!
Dus spreek jij alleen jezelf aan of ook jouw diverse markt? Misschien toch nog even scherpstellen? Wantย ๐ฐ๐ฏ๐ฆ ๐ด๐ช๐ป๐ฆ ๐ง๐ช๐ต๐ด ๐ข๐ญ๐ญ ย is iets wat jou direct klanten kost.