๐๐ธ ๐ธ๐ฎ๐ป ๐บ๐ถ๐ท๐ป ๐ต๐๐ถ๐ ๐ป๐ถ๐ฒ๐ ๐บ๐ฒ๐ฒ๐ฟ ๐ถ๐ป!
Ik sta op mijn dakterras en de deur naar binnen gaat niet meer open. Met lichte paniek probeer ik de deur open te krijgen. Gelukkig, de deur geeft mee en ik ben bevrijd van mijn tijdelijke openluchtgevangenis. Deze trek ik altijd achter mij dicht als ik op het dakterras stap. Er is een deurhendel aan de binnenkant; enkel van binnenuit dicht te draaien. Ik woon alleen. Hoe heeft dat kunnen gebeuren?
๐ ๐๐ข๐ ๐๐ง๐ฐ๐ข๐ฃ๐ณ๐ ๐ก๐ฎ๐ข๐ฌ๐ ๐๐ง๐จ๐ญ๐๐ง
Nou woon ik niet echt alleen; ik word gedoogd door twee harige woningeigenaren: Storm en Raven. Twee leuke, eigenwijze en vooral bijzonder intelligente katten. Vooral Raven (op de foto op heterdaad betrapt), trekt graag zijn eigen plan. Inmiddels begrijpt hij wat de functie is van deurhendels. In poezentaal: dit rare glimmende ding moet ik bewegen en dan gaat dat grote obstakel voor mij aan de kant. Niet realiserende dat hij daarmee juist het tegenovergestelde bewerkstelligt; hij draait de deur dicht.ย
๐ฅ๏ธ ๐๐ฌ๐๐๐ข๐ฅ๐ข๐ญ๐ฒ ๐ฏ๐จ๐จ๐ซ ๐ง๐รฏ๐๐ฏ๐ ๐ค๐๐ญ๐ญ๐๐ง
Ach, domme katten. We kunnen dit makkelijk van de hand doen met ons superieure menselijke brein. Maar is het echt zo zwart-wit? Gedragen wij ons ook niet regelmatig als een eigenwijze maar naรฏeve kat? En hoe zit het met jouw #websitebezoeker? Scrollend door je website ziet hij overal die rare glimmende dingen; knoppen. Hij weet wat het doet en hij weet wat hij wil; een product of dienst van je kopen. Hij klikt op een knop. Vervolgens wordt hij doorgeloodst naar een artikel op een andere website, waar hij meer informatie over je dienst kan lezen. De klant heeft nu onbedoeld jouw website verlaten. Buiten op het dakterras, weet hij niet meer hoe hij naar binnen moet komen (en of hij dat nog wil).
๐บ ๐๐ฎ๐๐๐๐ฌ๐ฏ๐จ๐ฅ๐ฅ๐ ๐๐๐ณ๐จ๐๐ค๐๐ซ๐ฌ ๐ฐ๐จ๐ซ๐๐๐ง ๐ญ๐๐ฏ๐ซ๐๐๐๐ง ๐ค๐ฅ๐๐ง๐ญ๐๐ง
Hoe succesvol kan een gebruiker een product gebruiken om een specifiek doel te behalen? Dat noemen we #usability. Weet jij hoe succesvol jouw website is? Zie je het bezoekersaantal stijgen, maar blijven aanvragen uit? Misschien sta jij je bezoekers ook onbewust toe om de deur naar het dakterras dicht te draaien. Bezoekers zijn soms net naรฏeve katten. Het is aan jou om ze op te voeden. Hen te begeleiden naar de uitkomst die hen gelukkig maakt. Een uitkomst die jij wilt.ย
Dat begint met een geoptimaliseerde website. Dan wordt je bezoeker een tevreden klant. Dan opent hij de deur naar het dakterras en laat jou naar binnen. Net als Raven. Of was hij stiekem altijd van plan mij buiten op te sluiten ๐ ?