Bedrijfsgegevens

Naam: Van Kol Friture
Contactpersoon: Ellen van Kol
Website: www.vankolfriture.nl

 

Wensen

  • Ontwerp menukaart
  • Ontwerp & ontwikkeling website

 

Input opdrachtgever

Het logo bestond al en was inmiddels een begrip in Puiflijk. Hier hoefden we niets meer aan te veranderen. Buiten het logo, bestond er niets van een huisstijl, dus de kleuren heb ik op het logo gebaseerd.

De wens bestond naar een flyer voor een evenement, luxe menukaarten (gedrukt en digitaal) en een website. Ellen wilde vooral dat de snackbar op een elegante manier zou worden gepresenteerd. Haar liefde voor het ambacht en de kracht van haar smaakvolle lekkernijen moesten duidelijk naar voren komen.

 

Motivatie ontwerp

 

Flyer
De flyer was het eerste ontwerp waar ik mee aan de slag mocht. Hierin was het dus nog erg zoeken naar een passende kleurpalet voor Van Kol. Dit wijkt dus ook iets af van de overige uitingen, met als basiskleur nog wel antraciet. Steunkleur hier is bordeaux-rood, wat het geheel extra pit geeft. De informatie duidelijk in blokken verdeeld om de aandacht per onderdeel te sturen.

 

Menukaart
Luxe en elegant mocht deze worden. Ellen wilde niet een standaard wegwerp-flyertje op de toonbank, Dit is de reden dat ik koos voor een zogenaamd DIN lang formaat, met enkele vouw. Het ontwerp is op 300 gram papier gedrukt, zodat het dun genoeg was om een vouw in aan te brengen en stevig genoeg om met die vouw rechtop te laten staan. De matte afwerking met lichte glans op de foto’s, gaf het geheel een mooie finish (zoals te zien is op de foto’s beneden). Steunkleur hier is gebracht naar het geel uit het logo, weer op basis van het cleane wit en het chique antraciet.

 

Website
We willen de klanten van Van Kol Friture een goed gevoel geven door de uitstraling van de site en ze uiteindelijk overhalen om een lekkere maaltijd of patatje te komen halen. Voor dit laatste zijn de contactgegevens belangrijk. Daaruit zag ik 3 doelen:

  • Sfeer / uitstraling (daar voel ik me thuis, is een prettige omgeving.
  • Aantrekkelijke fotografie van gerechten & prijzen (kwaliteit waar ik van ga watertanden)\
  • Duidelijke contact- en locatie informatie (ik wil nu wat bestellen/ophalen)

Dat is de reden dat ik voor een overzichtelijke en toegankelijke site-structuur kies. Begin met 1 of 2 mooie sfeerfoto’s en een pakkende tekst om de aandacht van de klant te trekken/houden. Deze zou je (zelf heel eenvoudig) bijvoorbeeld om de zoveel tijd kunnen aanpassen naar actualiteit. Met dit weer bijvoorbeeld “kom bij ons afkoelen met een heerlijk ijsje” of je mooie actie voor oppas-mensen die op Facebook staat. Doel is mensen nieuwsgierig te maken. Daaronder het stuk “Over Van Kol” kort gehouden, want het wordt gauw saai en overbodig voor de klant. Vervolgens mag ze pronken met datgene waar ze trots op is: goudgele frietjes, prachtig afgewerkte hamburgers en smaakvolle maaltijdsalades. De kwaliteit waar ze voor staat op foto’s laten zien. Dit is de reden waarom je naar Van Kol komt en de reden waarom je hier kwaliteit voor je geld krijgt. Dit heb ik met de top-pick van de menukaart gecombineerd bovenaan de pagina: mensen hebben keuzestress dus geef ze niet teveel info. Mochten ze alles willen lezen, zetten we een linkje naar een aparte PDF van je menukaart op je site.
Verder hebben we het nog over acties gehad, heel sterk. Ik heb die ook mooi naar voren gebracht op de site (wat Ellen ook kan blijven updaten). Bijvoorbeeld family pack met friet, milkshakes, hamburger, salade en ijs nu voor maar €25,- etc. En dat lekker visueel uitvergroten, waarin ik haar heb geholpen. Uiteindelijk contactgegevens, contactformulier en heel belangrijk: een GoogleMaps kaartje. Ze wil natuurlijk dat mensen langskomen. De teksten zijn in samenwerking met een van mijn commercieel schrijvers naar aanleiding van een interview en revisierondes tot stand gebracht.

 

Reactie opdrachtgever

Wow, goed bezig! Mooi idee ook zo voor de menukaart, hou er van!


Flyer

 


Menukaart

 


Website

 

 


Copyright © Guido de Gooijer | Alle rechten voorbehouden