Bedrijfsgegevens

Naam: Radiologics
Contactpersoon: Ernst-Jan den Dekker
Website: www.radiologics.nl 

 

Wensen

  • Ontwerp logo & huisstijl
  • Ontwikkeling visitekaartjes, digitaal correspondentiemateriaal en e-mailhandtekening
  • Ontwerp & ontwikkeling website

 

Input opdrachtgever

Over Radiologics
Radiologics is werkzaam in de Zorg-ICT, met name op het gebied van PACS (Picture Archiving and Communication System). Zij adviseert bij de integratie van de bestaande informatiesystemen, zodat voorafgaand aan een onderzoek (denk aan röntgen of aan een MRI) al in één oogopslag duidelijk is wat de risico’s van het beoogde onderzoek zijn.

Het is Radiologics’ missie om de klant zo goed als mogelijk te informeren om al deze informatie veilig, eenduidig en eenvoudig in waar mogelijk, één helder systeem onder te brengen.

Naast consultancy en projectmanagement, bemiddelt Radiologics bij de aanschaf van de benodigde hardware. Ook de levering hiervan neemt zij voor haar rekening. Desgewenst kan Radiologics zorgen voor plaatsing en inrichting van de werkplek van de radioloog.

 

Wensen 
Ernst-Jan was op zoek naar de visuele representatie van zijn bedrijf Radiologics. Initieel had hij hiervoor een logo en bijbehorende website nodig. Later in het traject kwamen we erachter dat meer zaken wenselijk waren: visitekaartjes en overig administratie- en correspondentiemateriaal.

Ernst-Jan houdt van strak, formeel, masculine vormen, recht, modern, clean, hightech.
Kleur: De wens was om de hoofdkleur (donker)blauw met als steunkleur oranje aan te houden. Deze steekwoorden waren de basis voor het ontwerp van het logo en de complete huisstijl (en website).

 

Traject
Samen met Ernst-Jan ben ik vrij vlot van start gegaan. Voor de site moesten commerciële teksten worden geschreven; de realisatie hiervan (interview tot geaccordeerde revisie) vond plaats binnen de eerste 7 dagen. Simultaan verliep het concepten van het logo en de wireframing van de website.

Deze concepten werden voorgelegd aan Ernst-Jan, waarbij we voor het grootste deel op de juiste koers bleken te liggen. Vervolgens de correcte afwerking van het logo en de vertaling van wireframe naar esthetisch aantrekkelijk webdesign.

Een laatste stap was de vertaling naar passend correspondentiemateriaal: kaartjes, digitaal brief- en factuurpapier en urenverantwoordingsdocumentatie. Kers op de taart: de e-mail handtekening.

Afsluitend met de juiste nazorg die je van ons kan verwachten: onder het genot van een kop koffie is het project uitgebreid nabesproken, zijn de gedrukte kaartjes overhandigd en heb ik Ernst-Jan vlot en moeiteloos door het managementsysteem achter de website heen geloodst.

Mede dankzij de prettige communicatie en het snelle schakelen met Ernst-Jan, is dit project in de recordtijd van 37 dagen volledig opgeleverd!

 

Motivatie ontwerp

De kleurkeuze was een combinatie tussen datgene wat hier staat beschreven onder de kop “wensen” en de kop “uitdagingen”. Crème-wit heb ik gekozen om het wit vooral op schermen minder hard te laten springen (leest prettiger), wat ook de reden is dat ik voor een donkergrijs koos als tekstkleur. Verder geeft de crème ook een vorm van authenticiteit en luxe mee.

De site an sich mocht klinisch, strak, fris, professioneel en modern aandoen. Dit weten te vatten met de strakke vormen en frisse foto’s. Je zal hieronder een licht verschil (buiten datgene wat je kan verwachten tussen schets en eindproduct) kunnen zien tussen wireframe en design. Met name in de tekstvormgeving. Initieel koos ik voor wat hardere, dikkere lijnen en een centrale uitlijning met subkoppen tussen lijntjes. Dit voelde niet fris en professioneel genoeg: back to the drawingboard! De uitlijningen zijn nu vanaf links en alle tekst wordt gedragen door een slanker lettertype.

Het logo is strak, krachtig, simpel. Herkenbaar, weinig poespas. De hoofdkleur blauw, met een hint van steunkleur in het oranje stipje. De O is een gestileerde (CT-)scanner, een stuk hardware wat weer beelden verstuurt naar de software waar Radiologics in opereert. Nadruk ligt op RADIO, logics staat in zachter grijs om het ook esthetisch net wat spannender te maken. Verder basic, rechte, masculine vormen en een frisse, professionele finish.

Qua visitekaartje hebben we gespeeld met verschillende toepassingen voor de QR-code. Achterkant, voorkant, plekken, lijntje, kleuren etc. De voorkant werd erg druk, dus uiteindelijk is er voor gekozen om de meeste informatie naar de achterkant te verschuiven. De code houdt ten slotte toch alle informatie in zich die nodig is. De achterkant mooi afgewerkt met het diepe blauw, het logo en de slogan. Onderaan de voor- en achterkant heel subtiel een klein balkje in huisstijlkleur.

 

Uitdagingen
Radiologics werkt nauw samen met ChipSoft. Ernst-Jan was zich ervan bewust dat de kleurcombinatie die hij wilde (donkerblauw met oranje) dezelfde is als die van ChipSoft (welke huisstijl ik ook heb mogen realiseren). Dat, samen met het feit dat beide bedrijven in de Zorg-ICT opereren, creëerde de uitdaging om Radiologics een duidelijk eigen, andere uitstraling mee te geven. Ik heb gezocht naar een kleur blauw die dieper is en een oranje die wat zachter staat. Vervolgens dit op alle materialen en de website laten dragen door een crème-wit.

Daarnaast wilde Ernst-Jan een QR-code tonen op het visitekaartje. Voor mij was dit een primeur qua drukwerk, een die ik graag aanging. Verder onderzoek heeft mij veel over QR-codes en haar toepassingen geleerd. Wat je hier allemaal aan informatie in kan verwerken, tot hoe klein dit nog op drukwerk acceptabel en scanbaar is. Zelfs het feit dat de blokken in elke gewenste kleur kunnen worden opgemaakt, zonder dat dit afdoet aan de effectiviteit van de code.

 

Reactie opdrachtgever

De samenwerking met Guido verliep uiterst voorspoedig. In een zeer compacte periode heeft Guido het design gerealiseerd voor mijn website, logo en alle klantdocumenten. Het design is krachtig, modern, professioneel en sluit perfect aan bij wat ik voor ogen had. Guido communiceert helder, legt zaken goed uit en luistert vooral heel goed naar de wensen van de klant. Ik beveel het van harte aan!

 


 

Logo

 


 

Correspondentiemateriaal


 

Visitekaartjes

 


 

Website

 

Wireframe

 

Webdesign 

 

Resultaat

 

Mobile-friendly

 


Copyright © Guido de Gooijer | Alle rechten voorbehouden