Bedrijfsgegevens

Naam: Mellola
Contactpersoon: Melissa Tolud
Website: www.mellola.com

Wensen

  • Ontwerp & ontwikkeling webshop
  • Leveren gebruiksvriendelijk onderhoud systeem (CMS) van website

 

Input opdrachtgever


Mellola is een webwinkel of webshop van high-end sieraden. Een webshop met uitbundige, kleurrijke sieraden van duurzaam materiaal. De webshop van Mellola wordt gerund door Melissa Tolud.

Melissa had de wens haar bestaande webwinkel aan te passen. We kozen voor een volledig nieuwe webshop. Een nieuw grafisch ontwerp en een andere huisstijl. Het logo intact, maar een andere kleur- en gebruikersbeleving (user experience). Melissa had geen prettige ervaring met de vorige designer van haar webshop, het onderhoud van de website was te complex. Voor haar gevoel was de website niet meer van haar. Ze moest constant de hulp van derden inschakelen om dingen in de webshop aan te passen of toe te voegen. Dit horen wij vaker van nieuwe klanten en onze oplossingen daarin zijn uniek in de markt. Ik vertelde Melissa dat ze bij livegang de controle krijgt over het eenvoudig bij te houden managementsysteem van de website.

 

Traject

We hadden een strakke deadline. Start: 31 juli, launch van de webshop: 9 september. Dit vraagt een goede communicatie, samenwerking en planning. De planning was rond, werd naar Melissa verstuurd en we gingen van start. Aan de slag met het grafisch ontwerp en het bouwen van de webshop.

Mellola sitemap webshop webdesign

Vervolgend het interview. Dit vond plaats met copywriter en vertaler, zodat de teksten tweetalig konden worden gepubliceerd. Vervolgens ons standaard traject: de opzet van het wireframe van de website werd gemaakt. Daarna het afgewerkte webdesign en vervolgens de technische implementatie. Gezien het traject van 6 weken, lag de focus op een akkoord per onderdeel iedere anderhalve tot twee weken. Dit verliep vlot en we kwamen tot een unaniem akkoord voor de webshop halverwege augustus. Soft launch vond plaats op 2 september, waarna het nieuws via Social Media werd gedeeld. Official launch van de nieuwe webshop van Mellola was op 9 september. Gehaald!

 

Nazorg

Vervolgens kreeg Melissa van ons een training over het managementsysteem van de website. Samen keken we naar de mogelijkheden en heeft Melissa zelf (onder toezicht) leren werken met het systeem. Zelf concludeert ze nu ook dat het heel eenvoudig is om zelf bij te houden. Uiteindelijk koos ze er toch voor dit door ons te laten bijhouden, zodat ze zich zorgeloos op haar eigen business kon focussen. Met de wetenschap dat haar webshop altijd online en up-to-date blijft.

Kleuren

Kleuren en gevoelens werden verzameld op een Pinterest bord. Dit om een algemene sfeer (moodboard) voor de huisstijl te realiseren:

Pinterest moodboard mellola webshopHoofdkleur was turquoise, begeleid door een chique zilvergrijs. Het logo was bruin. Melissa wilde hieraan trouw blijven voor haar webshop. Kleine uitdaging dus in combinatie met de overige kleurwensen. Ongebruikelijk samenspel, maar toch gelukt om hier harmonie in te vinden. Turquoise blijft de hoofdkleur, bruin de steunkleur. Het webdesign kreeg een elegante uitstraling. Onder andere door de subkoppen bruin te maken, de knoppen turquoise en de secundaire knoppen bruin. Iets wat doorgevoerd is in de hele webshop.
Webshop webdesign Mellola colors buttonsVerder was Melissa’s wens om de navigatie tekst in zilvergrijs te tonen. Hier hebben we lang mee gestoeid. Het contrast zilvergrijs op wit te is namelijk te laag om een goede gebruikerservaring te garanderen. Juist dat is essentieel voor een webshop. Daarom kozen we voor een turquoise navigatiebalk. Zo bleef de tekst leesbaar.

 

Fotografie

Volgende uitdaging: uitsnede van de headerfoto’s op de homepage. In het initiële webdesign waren de foto’s beeldvullend in de breedte. Creatief omgaan met bestaande fotografie, want we moesten werken met een zogenaamde landscape uitsnede. Roeien met de riemen die we hebben dus. Een bestaande shoot met vooral foto’s die in portrait waren geschoten, hadden we hier een uitdaging voor handen. Door deze foto’s in de breedte uit te snijden, vielen vaak de sieraden of juist delen van het hoofd weg. Terug naar de tekentafel is toen besloten om de images een andere uitsnede te geven. Dit geeft het design gelijk een andere feel, maar het geheel past er wel elegant bij. Zie hieronder de beschreven designs in de website voor en na:

Voor

Photo header webshop website mellola version 1

Na

Photo header webshop website mellola version 2

 

Reactie opdrachtgever

Het ziet er echt strak uit! De website begint leven te krijgen, echt top. Dank je wel.

 


 

Website / webshop

Stock photography mellola webshop webdesign

 

 

Wireframe

Wireframe webshop mellola

 

Webdesign 

Webdesign webshop mellola

 

Resultaat

Webshop website Mellola finished product

 


Copyright © Guido de Gooijer | Alle rechten voorbehouden