Bedrijfsgegevens

Naam: Mellola
Contactpersoon: Melissa Tolud
Website: www.mellola.com

 

Wensen

  • Ontwerp & ontwikkeling website
  • Faciliteren gebruiksvriendelijk content management systeem (CMS) van de website

 

Input opdrachtgever

Over Mellola
Mellola is een webshop van eigentijdse, high-end sieraden. Sieraden van Mellola zijn geïnspireerd door innerlijke kracht. Een kracht die elke vrouw in zich heeft. Mellola wil vrouwen aanmoedigen in hun zelfontplooiing, want wie buiten zichzelf durft te treden, merkt pas echt wat ze in haar mars heeft. Dit gevoel van potentieel en ambitie uit zich in uitbundige, kleurrijke sieraden van duurzaam materiaal. Mellola wordt gerund door Melissa Tolud.

Wensen 
Melissa kwam bij mij met de wens haar bestaande webshop een klein beetje aan te passen. Uiteindelijk bleek dat er steeds meer onderdelen in haar webshop niet strookten met haar huidige visie, dus hebben we besloten de website een volledige rebranding te laten ondergaan. Het logo intact, maar een andere kleur- en gebruikersbeleving. Daarbij had Melissa geen prettige ervaring met de vorige partij die de website had gerealiseerd, met name omtrent de complexiteit van het onderhoud. Ze had niet meer het gevoel alsof de website van haar was, maar dat ze constant de hulp van derden moest inschakelen om dingen aan te passen of toe te voegen.

Traject
Bij de kick-off van dit traject hadden we een erg strakke deadline in het achterhoofd: start vond plaats op 31 juli en de official launch hadden we gepland op 9 september. Dit vergt een soepele onderlinge communicatie en samenwerking, samen met een strakke planning. Nadat de planning rond was, werd deze naar Melissa verstuurd en gingen we van start.

Een interview vond plaats met de copywriter en vertaler, zodat de teksten tweetalig konden worden gedocumenteerd (in dit stadium enkel Engels op de website). Vervolgens liep het traject weer zoals we gewend zijn om te werken: de opzet van het wireframe van de website werd gemaakt, na akkoord het afgewerkte design en vervolgens de technische implementatie. Gezien we een werktraject hadden van een kleine 6 weken, lag de focus op een akkoord per onderdeel iedere anderhalve tot twee weken. Dit verliep lekker vlot en we kwamen tot een unaniem akkoord halverwege augustus. Soft launch intern vond vervolgens plaats op 2 september, waarna het nieuws via Social Media kon worden gedeeld. Official launch was op 9 september.

Vervolgens heb ik Melissa nog een training gegeven over het content managementsysteem (de achterkant) van de website. Samen hebben we gekeken naar de mogelijkheden en heeft Melissa zelf onder toezicht leren werken met het systeem. Zelf concludeert ze nu ook dat het heel eenvoudig is om zelf bij te houden.

 

Motivatie & uitdagingen

Kleuren en gevoelens waar we mee speelden werden verzameld op een Pinterest bord:

Hoofdkleur hierin was turquoise, begeleid door een chique zilvergrijs. Buiten de turquoise en zilvergrijs, had het bestaande logo de kleur bruin. Melissa wilde hier absoluut trouw aan blijven in kleur en vorm, dus hier ontstond een uitdaging in combinatie met de overige kleurwensen. Ongebruikelijk samenspel, maar uiteindelijk is het gelukt om hier een elegante harmonie in te vinden. Turquoise blijft de hoofdkleur, bruin de steun. Onder andere door de subkoppen bruin te maken, de knoppen turquoise en de secundaire knoppen bruin:

Verder was Melissa’s wens om de navigatie tekst in zilvergrijs te tonen. Hier hebben we lang mee gestoeid, omdat het contrast van zilvergrijs op wit te laag was om hier een goede gebruikerservaring in te garanderen. Uiteindelijk kozen we daarom voor een turquoise navigatiebalk om deze tekst te dragen.

Een punt wat ook hiermee samenhing was de uitsnede van de headerfoto’s op de homepage. In het initiële design waren de foto’s beeldvullend in de breedte. Dit vergt creatief omgaan met bestaande fotografie, omdat je moet werken met een landscape uitsnede. Roeiende met de riemen die we hadden: een bestaande shoot met vooral foto’s die in portrait formaat waren geschoten, hadden we hier een uitdaging voor handen. Door deze foto’s in de breedte uit te snijden, vielen vaak de sieraden of juist delen van het hoofd weg. Terug naar de tekentafel is toen besloten om de images een andere uitsnede te geven. Dit geeft het design gelijk een andere feel, maar het geheel past er wel elegant bij. Zie hieronder de beschreven designs voor en na:

Versie 1

Versie 2

 

Reactie opdrachtgever

Het ziet er echt strak uit! De website begint leven te krijgen, echt top. Dank je wel.

 


Website

 

Wireframe

 

Webdesign 

 

Resultaat

 

 


Copyright © Guido de Gooijer | Alle rechten voorbehouden