Bedrijfsgegevens

Naam: ChipSoft
Directie: Hans Mulder & Robert Hardholt
Website: www.chipsoft.nl

 

Werkzaamheden

  • Ontwerp huisstijl
  • Ontwikkeling nieuwe visitekaartjes
  • Ontwikkeling nieuw design bedrijfsblad Mediair, flyers, vacatures & digitale nieuwsbrief
  • Ontwerp beursstands
  • Ontwikkeling nieuw design website & intranet
  • Ontwerp Facebook-, Twitter- en LinkedIn-account
  • Ontwikkeling nieuw responsive design Zorgportaal (patiënten loggen thuis in op hun account) voor desktop, tablet en smartphone
  • Ontwerp brochure & presentatie-panelen voor project “Toren Overhoeks”
  • Illustratie cartoons / mascotte voor huisstijl inzet & proces verheldering
  • Ontwikkeling huisstijlgids
  • DTP-werk advertenties, bedrijfsblad Mediair, flyers etc
  • Ontwerp grafische user interface elektronisch zorg informatie systeem (HiX)

Input werkgever

Toen ik in 2012 bij ChipSoft aan de slag ging, bestond er in feite geen huisstijl. Het logo was sinds de oprichting in 1986 niet aangepast. Vrij delicaat gebied, dus hier besloot ik ook niet mee te knoeien. Daarbij was alles vrij outdated qua design: ChipSoft wilde in haar reclame-uitingen en presentaties veel meer uitstralen dat zij professioneel marktleider is die innovatie hoog in ‘t vaandel heeft staan en meegaat met haar tijd (zo niet haar tijd ver vooruit is). Momenteel kwam het imago dus niet overeen met de identiteit en het was tijd voor verandering. De hele stijl mocht worden ontwikkeld als ondersteuning van het huidige. Geen volledige rebranding, maar de bestaande stijl en presentatie net wat professioneler en consistenter maken.

Daarbij was ChipSoft in 2012 in ver gevorderd stadium van de ontwikkeling van haar nieuwe softwarepakket. Hiervoor bestond nog geen sterke visuele uitstraling (denk aan user interface, usability, iconen, graphics, fonts etc), dus aan mij de opdracht om samen met het interne usability team vorm te gaan geven aan het grafisch ontwerp van HiX.

 

Motivatie ontwerp

ChipSoft’s kleur is (en was vanaf het begin) donkerblauw. Blauw staat onder andere voor:

  • Vertrouwen, stabiliteit, loyaliteit, kracht
  • Wijsheid, zelfverzekerdheid, intelligentie / intellect, precisie, expertise, begrip, kennis

De nadruk lag hier dus met name in de expertise en de kracht van ChipSoft en haar producten. Daarbij mag het imago wat vriendelijker en luchtiger, zonder de professionaliteit te verliezen dus koos ik voor een steunkleur die contrasterend in kleur en betekenis is. Hierdoor kwam uit op het vriendelijke en feestelijke oranje. De complementaire tegenligger zou geel zijn, maar deze kleurcombinatie vond ik niet sterk genoeg in haar presentatie. Verder is er veel meer gespeeld met open, grote sfeerfoto’s en zit er een knipoog naar Microsoft’s metro-design – een wens vanuit directie vanwege certified partnership met Microsoft. Deze minimalistische en iconische, strakke stijl heb ik in alle uitingen – tot aan HiX – zoveel mogelijk doorgevoerd. Strak, professioneel, clean en haar tijd vooruit. De boodschap die ChipSoft wenst uit te stralen.

 

 

klant_chipsoft_logo

 


Huisstijl

klant_chipsoft_17

klant_chipsoft_16

klant_chipsoft_09

 


Brochures & flyers

klant_chipsoft_18

klant_chipsoft_15

klant_chipsoft_19

klant_chipsoft_13

 


Beurs-stands

klant_chipsoft_01

klant_chipsoft_02

klant_chipsoft_12

klant_chipsoft_11

 


Softwarepakket HiX (styling)

klant_chipsoft_10 

 


Website

klant_chipsoft_21

klant_chipsoft_20

 


Project “Toren Overhoeks”

klant_chipsoft_04

klant_chipsoft_03

klant_chipsoft_05

klant_chipsoft_06

klant_chipsoft_07

klant_chipsoft_08

 


Copyright © Guido de Gooijer | Alle rechten voorbehouden