Hieronder vind u een verzameling aan logo’s die zijn gemaakt in opdracht van een aantal uiteenlopende klanten. Het betreft hier een eigen selectie uit een reeks voorstellen en eindversies van beeldmerken.

 

Werkzaamheden

  • Oriëntatie-overleg & brainstorms
  • Conceptschetsen
  • Logo ontwerp

 


 

Bedrijfsgegevens

Naam: Funky Food
Contactpersoon: Marcel Broersen

 

Input opdrachtgever

Voor een nieuw te starten bedrijf (FunkyFood) zoeken wij: een logo en huisstijl. Funky Food organiseert de verkoop van (H)eerlijk / Robuust / Vers / Natuurlijk eten, zoals: verse zelfgemaakte hotdogs, pasta’s; kipkerrie; verse koffie et cetera. Straatverkoop (hotdog-, pasta- en koffiekar) en catering bij bedrijven of particulieren.

 

Motivatie ontwerp

Natuurlijk is het leuk om te spelen met de twee gelijke letters waar de woorden mee beginnen, dus hier heb ik met name mee gespeeld. De FF zijn daarbij ook in hun gespiegelde en uiterst kenmerkende vorm een herkenbaar beeldmerk, in plaats van enkel 2 letters. Daarin kan zij bijvoorbeeld goed op zich zelf staan, zonder de toevoeging van de eveneens karakteristieke tekst. Die tekst is voorzien van lange stokken en staarten, die naadloos in elkaar verweven zijn, daarin een synergie realiserend. Verder moest het geheel een vrolijke uitstraling krijgen, niet te formeel. Dit met het oog op ‘funky’, maar ook de toepassing van de toegankelijke horecaformule zoals het stuk straatverkoop. Oranje staat daarin sowieso als vrolijke feestkleur voorop, plus het legt een link met voedsel. Om het geheel toch de nodige rust en professionaliteit mee te geven, wordt het ondersteund door een stabiele zwart.

  09

 


 

Bedrijfsgegevens

Naam: Pipingnet.com
Contactpersoon: Amir Delfan
Website: www.pipingnet.com

 

Input opdrachtgever

PipingNet.com is een online B2B platform voor projecteigenaars, EPC (onder-)aannemers, handelaren en fabrikanten die met name actief zijn in de petrochemische en pipingindustrie. Met dit verhaal zocht PipingNet.com een passend beeldmerk. Met Amir heb ik gebrainstormd waaruit een stroom van kernwoorden richting de uitstraling rolde. Hiermee ben ik aan de slag gegaan: Chemisch, MKB, aannemers, gas, olie, makkelijk, snel, petrochemie, bemiddeling, overzichtelijk, efficiënt, communicatie, marktplaats, elkaar treffen, internationaal, infrastructuur, platform, netwerken, sterk, stabiel, modern, fris, is hier slechts een greep uit. Daaruit kwam de samenvatting: een overzichtelijk & gemakkelijk internationaal platform voor de in- & verkoop van alles rondom de pipingindustrie.

 

Motivatie ontwerp

Oranje was al snel gekozen en lag bij de heren als favoriet. Oranje wordt ook vaak in deze industriële kringen als krachtige kleur gebruikt. Nu zochten we een goede tegenhanger, welke bijdraagt aan de professionaliteit, formaliteit en betrouwbaarheid: donkerblauw. Aan de hand van onze overleggen en de gemaakte mindmap, heb ik veel schetsen gemaakt. UIteindelijk kwam ik uit op een gestilleerde versie van een raffinaderij. Verder was het vooral een wens om de link tussen partijen te tonen (de blauwe leiding), het stuk communicatie (tekstballon) en dit alles gebeurd op een fysiek platform (wat de website zelf symboliseert). De letters zijn vervolgens opgebouw uit afgeronde vormen, neigend naar de pijpen en leidingen van deze industrie. Met een vriendelijke schreefletter eronder voor de slogan.


piping02
piping01
piping03

 


 

Bedrijfsgegevens

Naam: Biercontract.nl
Contactpersoon: Tom van Erven Dorens
Website: www.biercontract.nl

 

Input opdrachtgever

Biercontract.nl was al een sterke organisatie toen ik met Tom in contact kwam, echter ontbrak het nog aan een even sterk logo. Tom wilde met name een rustig beeldmerk. De wens was om het abstract te houden, maar toch ook sprekend genoeg voor de 2 elementen: bier & contract. Daarbij werd de wens uitgesproken om de reeds gebruikte kleur (oranje-rood) in zijn uitingen van dat moment te blijven handhaven. Uiteindelijk wilde Tom een combinatie van een letterlogo plus beeldmerk.

 

Motivatie ontwerp

Aanvankelijk ben ik gaan schetsen en kwam ik meer op verschillende varia van bierglazen terecht. Daaruit heb ik wat kleine conceptjes uitgewerkt, met name gericht op de meer karakteristieke donkere bierglazen (kelken). Hier bleek niets bevredigends uit te komen, dus ben ik gaan spelen met de contouren van het slanke fluitje. die contour heb ik doorgetrokken naar de rechterzijde, om zo in combinatie met de horizontale strepen de suggestie van een contract te wekken. De middelste verticale lijn heeft dus ook 2 functies: de rechterzijde van het fluitje of de linkerzijde van het contract: een kleine mindgame dus. De letters zijn verder bewust robuust en duidelijker gehouden, zich goed lenend voor de markt en de boodschap van Biercontract.nl.

07

Bedrijfsgegevens

Naam: 3Z Office Support
Contactpersoon: Natascha Schenkels-Walet

 

Input opdrachtgever

Kort gezegd neemt 3Z Office Support administratief werk uit handen voor de ondernemer, zij vind haar niche vooral in de boekhouding van ZZP-ers. 3Z staat voor 3 x een Z: Zelfstandige Zonder Zorgen (knipoog naar de ZZP). Natascha zocht een pakkend en herkenbaar beeldmerk, waarbij wat creatiefs wordt gedaan met 3 en Z. De voorkeur in kleuren gaat uit naar roze en paars, als er maar geen blauw in voorkomt. Verder moet het logo geordend, professioneel, fris en strak zijn.

 

Motivatie ontwerp

Zoals je ziet ben ik toch met de geliefde paars aan de slag gegaan. Ik heb wat geëxperimenteerd en vond de tegenhanger oranje/rood erg mooi uitpakken. Roze ben ik geen voorstander van, omdat ik het logo te lief en meisjesachtig vond worden. Om die reden lijkt het hartje wellicht tegenstrijdig, maar ik vind de nuance ervan juist krachtig genoeg om het logo en de uitstraling niet te kort te doen. Het paarse is donker genoeg om het een iets majesteus en serieus/formeel karakter te geven. Het oranje/rood leent zich mooi als een scherpe tegenhanger, en tegelijk het feestelijke van oranje erin wat het plezier van werk aan jou overdragen en het informele karakter van 3Z benadrukt.
Daarnaast heb ik het kaartje rustig en vrij basic gehouden. Ook met het oog op het kleurrijke logo, is het goed om de rest van de uistraling rustig en professioneel te laten zijn. Gezien het transparante materiaal kan het natuurlijk maar van 1 kant worden bedrukt. Natascha´s enthousiasme over transparante kaartjes heeft me aan het denken gezet: hoe kunnen we subtiel hiermee spelen in het design? De uitkomst staat hieronder. Het grappige daarbij is ook dat zij een klant altijd 2 (of meer) kaartjes kan meegeven: 1 voor hem / haar zelf en 1 voor hem / haar om door te geven als referentie van a job well done. Gelijk slimme marketing voor dus. Daarbij kan ze altijd even spelen met dit design wanneer ze het originele kaartje laat zien. Ik kan me zelfs voorstellen dat mensen dit te pas en te onpas aan anderen gaan tonen: “kijk ‟s wat voor leuk kaartje ik pas heb ontvangen / wat ik ermee kan.” Onbewust reclame voor dus weer.
Uiteindelijk heeft Natascha toch voor een ander design gekozen, maar ik vond het een leuk project.


06B
06
08

 


Bedrijfsgegevens

Contactpersoon: Aran Jellema

 

Input opdrachtgever

Aran fotografeert al enige tijd en hij doet dit puur hobby-matig. Soms schiet ie foto’s bij een bruiloft of partijtje, maar zijn idee is om het naast z’n fulltime baan te blijven doen. Daar hoort een professioneel logo, of signatuur bij. Aran liet mij weten: “Mijn stijl is precies; weglaten wat overbodig is of stoort. Logo zou modern moeten zijn. De tekst A. Jellema moet erin verwerkt zijn. Zou het mooi vinden als er wel een grafisch element in zit, maar wel heel eenvoudig en 1 (of evt. 2) kleuren.  Mag een super eenvoudige vorm zijn. De tekst van het logo moet “strak” zijn, dus geen poespas.”

 

Motivatie ontwerp

Wanneer je Aran ontmoet, valt direct z’n vrolijke gezicht en karakteristieke bril op. Mijn idee was direct om hier wat mee te doen. Eerst heb ik wat zitten spelen met een slank lettertype, en deze meer karakter gegeven door de liggers van de A’s en de E’s weg te halen. Het klopt niet, maar onbewust leest je brein wel wat er staat. Deze dunne letterlijnen heb ik verder doorvertaald naar het beeldmerk, waarin ik dus ben gaan spelen met de bril. Chique, slank, clean. De karakteristieke bril, waarvan 1 glas een camera is: ofwel wat Aran ziet, deelt hij op de gevoelige lens. Niet de lens van zijn bril, maar die van de camera.

05

 


Bedrijfsgegevens

Naam: JT Bioscopen
Contactpersoon: Jan Leijssenaar

 

Input opdrachtgever

JT Bioscopen was anno 2011 toe aan een nieuw logo. Haar bestaande logo was de kenmerkende witte ovaal met rode rand, waar binnen JT Bioscopen stond. Deze opdracht was een extra uitdaging, gezien er geen pointers werden gegeven waar het logo aan diende te voldoen. Het betrof hier een wedstrijd waarin het in JT’s ogen beste ontwerp zou worden uitgekozen. Helaas voor mij, werd dat niet mijn ontwerp.

 

Motivatie ontwerp

Het logo is mede ontstaan als onderdeel van de bijbehorende logo-animatie. In deze animatie wordt het logo opgebouwd vanuit 2 liggende boogjes en vervolgens aangevuld met een blokje en een balkje. Afsluitend met “bioscopen” en een slogan. De kracht van dit ontwerp ligt ‘m onder andere in de vormdikte die consistent is in zowel de boogjes en blokjes als de uitsparingen tussen deze vormen. Zo simpel en toch inventief. Het rood en blauw maakt het net even frisser, waar naast de zwarte kleur het geheel rust en zakelijkheid geeft. Ik zocht naar een overeenkomst in de letters j en t, waaruit ik concludeerde dat ze uit dezelfde stof zijn opgebouwd. Enkel met een andere top.

01

 


Bedrijfsgegevens

Naam: Gio Gym
Contactpersoon: Giovanni Marshall

 

Input opdrachtgever

Giovanny was op zoek naar de juiste visuele presentatie van zijn nieuwe bedrijf: Gio Gym. Zijn idee was om verschillende diensten aan te gaan bieden, te beginnen met een sportschool. Daarnaast personal training, voedingsadvies en psychische ondersteuning. Giovanny stuurde mij een mail met 3 plaatjes: Da Vinci’s “Man Of Vitruvius”, de gespierde rug van een fitnessmodel en een Western sherrif-ster met de boodschap: “Deze 3 foto’s zou ik graag gecombineerd zien, zonder dat het heel erg duidelijk is dat het die 3 afzonderlijke afbeeldingen betreft. Belangrijk om te weten is dat het vooral een sportief, toegankelijkheid, zakelijk en luxe /high-end maar toch een speelse uitstraling moet hebben. Wat betreft de kleuren denk ik aan zwart en wit. Verder ben ik erg gecharmeerd van het logo van Vondelgym.

 

Motivatie ontwerp

In de schetsen ben ik  gaan spelen met de naam en de letters en ook met losse vormen van het beeldmerk. Daarin ook gespeeld met de vorm en of ik dit als een figuur die z’n armen curlt/posed kan laten zien. Daarnaast gewerkt met het beeldmerk zelf. Hiermee ontstond de meeste klik, waardoor dit verder is digitaal is uitgewerkt. Wat hier mooi in terugkomt is een knipoog naar de stijl van Vondelgym in cirkel en lijn en een gestilleerde variant tussen de 3 vormen (de gespierde rug/armen, Da Vinci’s prent en de sherrif-ster. Clean en rustig. Not too much maar wel krachtig en classy. Het logo getoond in groot en klein formaat (herkenbaarheid) en in de varianten die je wellicht wilt aanpakken naast de gym. Ook een voorbeeld hoe het er op donkere of lichte achtergrond uit komt te zien.

 


Bedrijfsgegevens

Naam: Sociale Media Coach
Contactpersoon: Maringa Emons

 

Input opdrachtgever

Maringa is (zoals de naam al zegt) coach op het gebied van social media naar het midden- en kleinbedrijf, met name ondernemers. Input was er vrijwel niet. Dat was het lastige, of misschien juist het fijne (net hoe je het wilt zien). De klant had geen idee. Samen zijn we gaan werken aan een moodboard om een gevoel te creëren. Hieruit kwam met name de voorliefde voor de kleuren cyaan (lichtblauw) en magenta (roze-paars) naar voren.

 

Motivatie ontwerp

Gezien de liefde voor cyaan en magenta duidelijk was, is hier verder mee gewerkt. Daarnaast mocht het geheel een fris en jong uiterlijk krijgen. Dit is gerealiseerd door de letters volledig op onderkast te ontwerpen. Coach daarentegen in kapitalen, gezien deze er meer mag uitspringen en in essentie los staat van de booschap ‘sociale media’. Het blokje voor coach staat voor een leuke extra huisstijl-gimmick, wat terug kan komen in verschillende uitingen. Uiteindelijk zijn er hiervoor nog extra onderdelen ontworpen, waarbij in het blokje de iconen van Facebook, Instagram, Pinterest, LinkedIn, Twitter en Youtube werden gezet. Elk los inzetbaar voor de verschillende divisies. De lijn onder het logo maakt het net even af, met een kleine knipoog naar een tekstwolkje: social media.

 


Copyright © Guido de Gooijer | Alle rechten voorbehouden